חומוס צ'יפס סלטלנגב את החומוס או לא?
האם לבקש עוד מנה מהמלצר, סליחה, מהשחקן או שלא נעים?
האם הם שוטפים גם את הכלים אחרי ההצגה?
קצת לא נעים בעצם לחשוב על כל הדברים האלה כאשר אני יושב בהצגה שעוסקת ביחסי יהודים ערבים ומטפלת בכל כך הרבה היבטים של הנושא.
ההצגה "חומוס צ'יפס סלט" שנולדה לכבוד פסטיבל עכו 2008 והיתה לבת החורגת של הפסטיבל, הופכת לתוצר הכי מעניין שלו ולמעשה כנראה היחידה שהצליחה לשרוד את הפסטיבל ולהמשיך להציג.
ההצגה לא התקבלה להשתתף באופן רשמי בתחרות בפסטיבל בגלל האופי הביקורתי שלה , בין היתר על הפסטיבל, אך בדיעבד מסתבר כי לא הותירה ברירה והיא אומצה על ידי פסטיבל עכו וטוב שכך.
 
קשה שלא להשוות את ההצגה לשיח הציבורי שנולד סביב הסרט "וואלס עם באשיר". המקטרגים טוענים שבעוד חופש היצירה שבין היתר ממומנת ע"י המדינה, מאפשר ליוצרים לטפל בסכסוך הישראלי פלשתיני, במקרים רבים הם מנסים להציג את המורכבות של הסכסוך, דילמות מוסריות וביקורת עצמית, אולם בקרב שונאינו יצירות אלה משמשות תעמולה נגד מדינת ישראל . אותם אויבים לטענתם, לא מפרגנים לחופש היצירה ולמורכבות הנפש הישראלית אלא עושים שימוש ציני בשורה התחתונה- אנחנו עם כובש ואכזר.
( ביקורת מעניינת ניתן לקרוא:
http://www.globes.co.il/news/docView.aspx?QUID=1055,U1235562547784&did=1000427986 ).
 
אז האם אפשר באמת להיות יפה נפש בארץ שלנו או שזו פריביליגה. האם באמת אפשר להביט ביצירה הזו בעיניים סוציולוגיות/ תרבותיות במנותק מהפוליטיקה?
 
על פניו,  ההצגה עוסקת בפסטיבל עכו ומציגה את האדנות כביכול של המפיקים היהודים שמרגישים כי בזכותם העיר חיה, ביפי הנפש בשמאל, בתחושת הנרדפות של היהודים.
אך במשך שעה מאד אינטנסיבית היא מעוררת בנו תהיות לגבי שורה של סטיראוטיפים ודילמות:
קיימותו של ליברליזם ערבי, הומוסקסואליות, מיהו שמאלני, חופש היצירה, אפשרותו של הדו-קיום בארץ ועוד ועוד.
 
הביקורת בהצגה מעוררת מחשבה, שכן גם ההצגה מציגה לכאורה את המלך במערומיו וגורמת לנו תחושת אי נחת בהיותה מאתגרת אותנו מול סטיראוטיפים, דעות קדומות, יפי נפש וכדומה. זהו הדיסונאנס שבו אנו מצויים: היותנו משועבדים לסריאוטיפים על אף הרצון שלנו להשתחרר מהם ולהיות ליברלים.
 
ההצגה אינטנסיבית והופכת אותך להיות חלק ממנה, כדי שהחוויה תהיה טוטאלית. הצופים בהצגה הם חלק מהשחקנים. הם צריכים לחלק את הקשב שלהם להתרחשויות שקורות במקביל, בחלל שהם חלק ממנו ולא יושבים ביציע. הם צריכים להתמודד עם הדילמות בזמן אמת. האם המלצר הוא רק שחקן או שאפשר לקבל ממנו תוספת לחומוס, האם אני מאמין לפרצוף המאיים של המלצר הערבי שמדבר בשפת האם שלו אותה איני מבין.
מה בעצם מרגישים אנשי החומוסיה כלפינו? האם הם שונאים אותנו על זה שאנחנו מעריכים אותם רק על החומוס או אוהבים אותנו שאנחנו מרעיפים עליהם פרנסה.

בימים בהם משתתף בתכנית טלויזיה מכנה את נעליו בשמות מוסלמים והפאשיזם בישראל מקבל נציגות מכובדת בכנסת אפשר אולי לראות בהליכה להצגה כזו גם סוג של אמירה חברתית.
 
ישנם עוד רבדים נסתרים מלפני ומאחורי הקלעים ולכן יש הרבה סיבות יש לראות את ההצגה, בעיקר כי היא מעוררת תחושת החמצה.
סיבה נוספת ללכת לראות היא העובדה שיש צוות של 9 מקבלי משכורת בהצגה שיכולה להכיל עד 100 איש בקהל, עובדה המגבילה את יכולת ההשתכרות.
 
לכו לראות. אם לא תיהנו מההצגה, לפחות תנגבו חומוס טוב ותקזזו את העלויות.

מודעות פרסומת

אודות monimordechai

יועץ תקשורת. בלוג זה פחות פוליטי ומקצועי מזה שיש לי בדה מרקר קפה. הבלוג הוא מעין השתעשעות ספרותית. תמצאו בו רשימות קצרות על אבהות, שירים מפעם ועוד הגיגים. לאתר המשרד שלי: http://www.monipr.co.il משרדי עוסק ביעוץ תקשורתי, ניהול משברים ואסטרטגיה תקשורתית לחברות, ארגונים ולבעלי מקצועות חפשיים. מאז 2004 מתנזר מפעילות פוליטית גם במישור המקצועי. בשנת 2003 שימשתי מזכ"ל תנועת שלום עכשיו למשך אפיזודה לא ארוכה ולצערי לא הספקתי לממש את חזוני במסגרת תנועה זו. לפני כן שימשתי יועץ תקשורת לח"כ הרב מיכאל מלכיאור בתפקידיו כסגן שר החוץ ושר לענייני חברה ותפוצות וניהלתי את מטה ההסברה של תנועת מימד בשתי מערכות בחירות. וכן, אני גם מחזיק בתואר שני בתקשורת פוליטית מטעם אוניברסיטת ת-א. חניכו של הגדול מכולם- פרופ' גדעון דורון ז"ל. וגם בוגר תכנית העמיתים של קולות בלימודי גמרא.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s